תיק הפקה

משרד החינוך

המינהל למדע ולטכנולוגיה

הפיקוח על מגמת טכנולוגיות תקשורת

שנה"ל תשע"ו

נספח 12: תיק הפקה בהתמחות ניו מדיה

הנחיות לרכזים ולמורים בהתמחות ניו מדיה

תיק ההפקה יוגש כעמוד באתר הגמר של כל קבוצה.

באתרי וורדפרס ישנה אפשרות לקבוע שהעמודים יהיו קבועים או מוצגים כבלוג (כך שכל פוסט שעולה הוא הראשון שנמצא בראש הבלוג). יש להשתמש באפשרות זו ולהגדיר את העמוד של תיק ההפקה כעמוד קבוע ולתת לו את הכותרת ״תיק הפקה״.

על הרפלקציות לעלות בהתאם למתבקש בתיק ההפקה במהלך העבודה, כלומר דיווח בזמן אמת, כך שהמורה והבוחן יוכלו לעקוב אחר אופן העבודה השותף.

עליכם להציג לבוחן את האישורים הבאים:

  1. אישור זכויות יוצרים
  2. אישור הורים לפירסום צילומי בנם/בתם באתר או אישור פירסום הצילום והכתבה מאדם שמעל גיל 18 ואינו לומד או עובד בבית הספר.
  3. שימו לב !!! חובה להחתים את כל הורי תלמידי בית הספר, המורים והעובדים על אישור צילומים ופירסומם לצרכי בית הספר בתחילת כל שנת לימודים כדי להמנע מאי נעימויות ותביעות לאחר פירסום פעילויות בית הספר שתועדו במסגרת המגמה ו/או העיתון הדיגיטלי של בית הספר.

  

תפקידי חברי הצוות (בהתאם למצויין בטבלה שבדרישות פרוייקט הגמר בהתמחות בניו מדיה):

עורך תוכן טקסטואלי (עורך ראשי): מתפקידו לנהל ולנצח על עבודת חברי קבוצתו (סופר ווייזר). הוא מתאם בין כל חברי הקבוצה ודואג שהעבודה תעשה בהתאם לקונספט ולאפיון עליהם החליטו בתחילת העבודה על האתר. עבודתו נעשית בשיתוף פעולה מלא עם כל אחד מחברי הקבוצה. זהו תפקיד בעל אחריות גדולה לתלמיד עם יכולות ניהוליות, ראייה כוללת יחד עם ראיית כל הפרטים הקטנים. על התלמיד להכיר ולהבין את כלל ההתמחויות באופן מקצועי.

עורך תוכן אודיוויזואלי (צלם סטילס ווידאו, עורך, מקליט ועורך פודקאסט): מתפקידו לצלם, להקליט ולערוך את החומרים לאתר. להעלותם לאתרי האיחסון כמו you tube, vimeo, אינסטגרם וכו׳ (מה שתבחרו) לאחר שערך אותם ועיבד אותם לתוצר הגמור המותאם לאתר.

תלמיד זה, לא חייב להיות היחיד אשר מצלם, מקליט ועורך אך הוא האחראי על תחום זה ועליו לפקח על ביצוע העבודה ולנהל אותה שתעשה כפי הנדרש.

כתב: אחראי על הכתבות הכתובות והאלקטרוניות. אחראי על התחקיר, על החתמת המצטלמים, המרואיינים לכתבות, מראיין, כותב, ועורך יחד עם העורך תוכן אודיוויזואלי את הכתבות האלקטרוניות ועורך יחד עם עורך התוכן את הכתבות הכתובות. תלמיד זה לא חייב להיות המראיין היחיד ו/ או הכתב היחיד, אך הוא האחראי על תחום זה ועליו לפקח על ביצוע העבודה ולנהל אותה שתעשה כפי הנדרש. לבדוק הגאה של הניסוח והדיקדוק בכתבות.

אחראי שיווק והפצה: מתפקידו לוודא שלכל כתבה ופוסט (כולל וידאו ותמונות) שעולים לאתר ניתנות מילות מפתח מתאימות, מקשר את האתר לרשתות החברתיות וכך מפיץ את הכתבות והפוסטים שעולים לאתר ברשתות החברתיות, תוך ניהול נכון וחשיבה שמטרתה קידום האתר ושיווקו. הוא בוחר את הרשתות החברתיות המתאימות ואת הכלים המתאימים על-פי תכנית אסטרטגיית שיווק שמכין מראש לפי המטרה, מסר, קהל יעד של האתר והתכנים שלו. שיקול דעתו חייב להיות מקצועי והוא עובד בשיתוף פעולה עם יתר חברי הקבוצה. עליו לחפש ולהתאים אתרים עמם יוכל ליצור אוצרות להתקשר עמם על-ידי קישורים הדדיים ושיתופי פעולה שיווקיים. לנתח בגוגל אנאליטיקס ו/או אחרים את הצפיות והקריאות באתר ואת קידומו ברשת.

נושאים שיש להדגיש אותם בשיעורים:

גלישה בטוחה ברשת.

תכנון האסטרטגיה השיווקית.

בחירת פרוייקטים שמעודדים מעורבות חברתית.

איך מייצרים סרטונים שיזכו לצפיות רבות?

איך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם את האתר שלך?

איך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם אג׳נדה חברתית או אחרת?

מבנה תיק ההפקה:

יש לעצב את העמוד בהתאם לעיצוב האתר ולהכין כותרת קבועה אשר תכיל את המידע הבא באופן המתאים לכל אתר:

תיק הפקה לאתר גמר

(כתובת האתר)

שם בית הספר

לוגו של בית הספר

תפקידים ראשיים:

עורך ראשי: מיכאל לנדאו

מעצב (יוצר) האתר: מיכאל לנדאו

כתב: רוני יקרנג'י

עורך תוכן אודיו-ויזואלי: דג'לה מוסטפייב

משווק ומפיץ: ירדן מדנס

צוות המורים: אריק ברונשטיין

רכז המגמה: ורד גת

מורה לניו מדיה: אריק בורנשטיין

    מורה לתקשורת וחברה: אביחי כהן 

מנהל/ת בית הספר: סיגל רוזן

  1. פרוט של תכנון האתר לפי הפירוט הבא:

              הגדרת האתר ותרחישי השימוש בו לפי 4 השאלות הבאות (יכתב על ידי עורך

              התוכן)   

                  א. מהי מטרת האתר?
מטרת האתר היא להראות את סוגי המעברים השונים שיש בארצנו ובעולם. בעיקר המעברים אשר נוגעים לבני הנוער.

                  ב. מהו המסר?

להראות את הקשיים שבדרך להראות את ההבדלים בין המעברים בארץ ישראל לעומת מדינות אחרות.

       ג. מי קהל היעד?

בני הנוער והוריהם.

                  ד. נקודות שאסור שיחסרו באתר?

              אפיון האתר (יכתב ע״י עורך התוכן)
האתר מאופיין בתמונות, כתבות וסרטונים הקשורים לנושא.

              קונספט ויזואלי ועיצוב (יכתב ע״י המעצב)
העיצוב מדגיש את הנושא- מעברים. 

              תכנון ממשק (חוויית) משתמש (יכתב ע״י עורך התוכן והמעצב)

בחרתי ערכת נושא פשוטה שיהיה מצד אחד קל לתפעל ומצד שני יהיה קל להתמצא בה למי שנכנס לאתר.

 

              תאר והסבר איזו פלטפורמה נבחרה לאתר ומדוע (יכתב ע״י עורך תוכן)

הפלטפורמה שנבחרה היא וורדפרס, אשר מומלצת על ידי המורה שלי, אריק, בחנתי אותה והחלטתי להשתמש בה.

              מפת האתר (יכתב ע״י המעצב ועורך תוכן)

  1. תאור העבודה על הכתבות:

              תאור אופן העבודה על כל כתבה וכתבה מצולמת או כתובה (כתב ועורך תוכן) 

מיכאל: עורך האתר, רוני עורכת תוכן- בכיתה קיבלנו משימה לעשות כתבת אנימציה על נושאים חברתיים וכיצד אפשר לפתור אותם, או כיצד הם משפיעים על החברה. הנושא שעשיתי נגע לגביי בתור תלמיד כיתה יב' לכן עשיתי כל המעבר בין החטיבה לתיכון.

              תקציר על התחקיר שנעשה בכל כתבה. תאור אופן איסוף החומרים (כתב)  

מיכאל, עורך אתר, רוני עורכת תוכן- התחקיר שלנו היה על המסע לפולין, שאלנו ילדים שונים את דעתם, בנוסף לכך ששוחחנו עם מורה שיצאה גם היא למסע. לאחר מכן עיבדנו את כל החומר שנאסף והכנסנו לכתבה.

 

              תאור התמונות שנבחרו לכל כתבה וכתבה, מדוע נבחרו, אופן התאמתם לאתר מבחינת גודל ומשקל התמונה (עורך תוכן אודיוויזואלי, מעצב ועורך תוכן).

מיכאל, עורך אתר, רוני עורכת תוכן- התמונות שנבחרו היו אלו שבעינינו נראו טובות לכתבה ויוכלו להשתלב טוב. מבחינת התאמת התמונה לאתר לא נתקלתי בבעיה כלשהי.

האם נעזרתם באפליקציה ו/ או בתכנת עריכת תמונות? אם כן, באיזו? ובאיזה אופן? (צלם, עורך תוכן ומעצב)

נעזרנו באפליקציית IMOVIE של האייפד כדי לערוך את התמונות.

תאור אופן הצילום והעריכה של כל אחת מכתבות הוידאו (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן)

מיכאל, עורך אתר, רוני עורכת תוכן- לקחנו מקומות מהתיכון שלנו, שלדעת הצוות יהיו נחמדים לצילום, לאחר מכן ריאיינו תלמידים לגבי המסע מבחינתם.

לאחר הצילום ערכנו את הסרטון בצורה שתיהיה הכי טובה ותעבור בקלות לצופים.

תאור והסבר, אילו סוגי סרטוני ווידאו הפקתם ומדוע (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן)

מיכאל, עורך אתר, רוני עורכת תוכן- הפקנו סרטון שיסביר על המסע לפולין, על החששות של הילדים ואיך זה להיות מהצד של המורה שמשמש/ת כהורה במסע.

   הסבירו ונמקו למה אתם חושבים שיצפו בווידאו שלכם (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן)

מאחר וכל תלמיד שרוצה לצאת למסע ומתלבט יכול לצפות בסרטון ולקבל אולי עוד קצת מידע לגביו וככה לקבל החלטה יותר חכמה ונבונה.

תאור אופן הכנת הפודקאסט (עורך תוכן אודיו ויזואלי, עורך תוכן)

  1. שיווק, הפצה וקידום האתר  

             פירוט תכנון אסטרטגיית השיווק.

             באיזה אופן משווק ומקודם האתר?

משווק ברשתות חברתיות.

             באילו רשתות חברתיות בחרת להשתמש ומדוע? מה הם מטרותיך ואופן עבודתך?

בפייסבוק בעיקר, כי שם נמצאים רוב בני הנוער. מטרותיי הם להגיע לקהל יעד רחב ומשותף.

             תאר והסבר כיצד השתמשת ברשתות החברתיות כדי לקדם את האתר שלכם.

השתמשתי בהן כדי להעביר את המטרות של האתר וכמו שציינתי, להגיע לקהל קוראים גדול.

             תאר והסבר כיצד השתמשת ברשתות החברתיות כדי לקדם אג׳נדה חברתית או כל רעיון או פרוייקט אחר .

  תאור שותף של הפצת התכנים ברשתות החברתיות. באיזו רשת חברתית בחרת, מדוע ולשם מה

  בחרת דווקא בה/ן.

ציינתי למעלה את הרשתות שנבחרו והסיבות לכך.

  תאור שיתופי הפעולה והאוצרות שייצרתם עם אתרים אחרים, מדוע בחרתם בהם, ובמה תרמו

  לכם.

לא היו כאלה.

אופן העבודה עם מילות המפתח

תאור העבודה עם גוגל אנאליטיקס? תאר כיצד ולשם מה השתמשת בכלי זה.

לא עבדנו עם כלי זה.

פרט במה תרם לך כלי זה.     

     

  1. רפלקציה אישית (סיכום חפשי) של כל אחד מחברי הצוות.

תאר את העדפתך מבחינת עבודה בצוות או עבודה אינדיבידואלית. פרט ונמק.

רוני: נהניתי לעבוד עם חבריי לקבוצה, עבדנו בשיתוף פעולה באופן מסודר ויעיל. אני חושבת שאנחנו צוות טוב ואחראי.

מיכאל: נהניתי לעבוד עם רוני וירדן מאחר ושתיהן בעלות מוסר עבודה גבוה, הן עזרו לי במה שהצטרכתי ועזרו לי הרבה בכתבות והעלתן.

ספר מה היה תפקידך באתר. תאר את אופי העבודה תוך מתן משוב לאופן תפקודך.

רוני:הייתי כתבת ראשית, הייתי אחראית על הכתבות הכתובות לאחר שהוצאנו את קטעי הוידיאו והרדיו שלנו. הכנסתי בתוכן הכתבות שלנו את העבודה שעברנו במהלך הוצאת הקטעים עצמן את הקושי את המסר ואת המטרות.

מיכאל: הייתי עורך אתר, זהו התפקיד החשוב בצוות מאחר ואני אחראי להעלה של כל הכתבות והסידור הסופי שלהן, לקחתי על עצמי אחריות גדולה ועמדתי בה. 

הסבר ונמק מדוע בחרת להשתתף בהתמחות ניו מדיה. מהי נקודת המוצא שלך כאיש תקשורת?  האם את/ה רואה באתר אמצעי למסר אידיאולוגי חברתי פוליטי / בידורי / מסחרי? פרט, נמק והבא דוגמאות מעבודתך. מהו האתגר האמיתי שלך כאיש תקשורת? תאר ונמק בהרחבה. מהו התחום המועדף עלי ביצירת אתרים ולמה תחום זה מתאים לי? תאר ונמק בהרחבה. במה התמחות זו תרמה לי באופן אישי וכיצד אני רואה אותה תורמת לי בעתיד. ספר מה קיבלת מהתמחות זו. פרט מה תיקח עימך להמשך ומה לא תיקח עמך. תאר ונמק.

רוני: בחרתי בהתמחות ניו מדיה מאחר ונושא זה מעניין אותי ומושך אותי לעסוק בו, למדתי רבות על המקצוע על צדדיו הרבים עברתי קושי והצלחות ואהבתי את זה ואת הנושא. אני אוהבת לכתוב ויש לי הרבה דעות בנושאים השונים ולכן זה מתאים לי ולאופי שלי.

מיכאל: בחרתי בהתמחות ניו מדיה מאחר ונושא החדשות מעניין אותי, במיוחד טכנולוגיה, לכן זה היה צפוי שאבחר במגמה כזו, במיוחד לאחר שרכשתי קישורים רבים, הבנתי שעשיתי דבר טוב. לדעתי נושא בניית האתרים פחות מתאים לי, אני יותר מתחבר לנושא הכתבות, מאחר שאני אוהב לחפש נושאים מעניינים ולכתוב עליהם. לכן אתייחס לתשובה זו בתור הכתבות.

  1.    עורך ראשי: תאר את אופן התפקוד של כל אחד מחברי הקבוצה. במה תרמו ובמה לא תרמו לעבודה המשותפת. תאר את חלוקת התפקידים בתוך הקבוצה. לפי אילו קריטריונים נעשתה והאם היתה  יעילתה מבחינתך. פרט והסבר מה הייתה משמר ומה היית משפר בחלוקת התפקידים, בעבודת הצוות ובעבודה השותפת ומדוע.

   רוני: עבדה מצוין, הכינה כתבות מעולות, עזרה לי המון בלהכין כתבות שיפנו לקהל יעד רחב ככל שאפשר.

ירדן: עשתה עבודה מצוינת בשיווק, פירסמה באתרים השונים, נתנה חלק גדול גם בהכנת הסרטונים הכוללת.

דג'יילה: לקחה חלק בכתבה הראשונה, מאז לא תרמה בשום דבר, לא לקחה חלק פעיל בכתבות הנוספות. כנראה מחוסר רצון/ עניין.

חלוקת התפקידים נעשתה על ידי הצבעה פשוטה, כל אחד בחר תפקיד שלדעתו הוא יבצע בצורה הכי טובה וכך נקבע. חלוקה זו יצאה בסופו של דבר טובה מאחר ועשינו את כל הכתבותבצורה טובה בנוסף לכך שפעלנו בתיאום.

הייתי משמר את מוסר העבודה של הצוות, בנוסף לכך שניכר על הבנות שהן רצו לעבוד.

הייתי משפר את זמני ההגשה שלנו, דבר שלא הצלחנו לעמוד בו, אבל במצד שני הגשנו כתבות טובות ואני מרוצה מהתוצר הסופי שלנו, שהוא האתר.

  

מודעות פרסומת